Alleppey

Puksuttelin paikallisella lautalla Kottayamista Alleppeyyn kuuluisia backwatersseja pitkin, lautta pysähteli välillä ja paikalliset tulivat ja menivät. Backwaters on valtava verkosto jokia, järviä ja kanaaleja ja näillä kruisailu tuo useimmat turistit Alleppeyyn. Täällä voi vuokrara ison houseboatin ja huoneen pariksi yöksi. Näitä botskeja on satoja ja trafiikki isoillä väylillä on aika huikea.

Otin satamasta tuktukin hostelliini. Siellä oli häslinkiä, joten dormin tilalle sain parihuoneen, jonka jaoin jonkun ukkelin kanssa. Lisäksi tässä huoneessa oli yleinen vessa, jossa porukka ramppasi. En halunnut tehdä perinteistä houseboat-reissua, vaan yritin löytää jotain vähän erilaista. Päätinkin buukata seuraavalle päivälle kajakkireissun. Kajakeilla pääsisi myös pienille vesiväylille, jonne isot botskit ei pääse, joten vaihtoehto tuntui mukavammalta.

Käppäilin vähän ympäriinsä ja kävin rannalla. Nothing too special. Illalla kysyin hostellilta voinko yöpyä vielä seuraavan yön. Tämä oli ok. Minulla oli sovittu aamulla haku kajakkireissulle kello 11.00 ja noin tuntia ennen hostelli ilmoitti minulle, ettei heillä olekkaan tilaa. Ette sitten yhtään aiemmin voinut kertoa. Buukkasin äkkiä netistä uuden hostellin. Soitin kajakkimestaan uuden pick up osoitteen ja lähdin etsimään tuktukkia. Löysin yhden, mutta hän ei puhunut englantia. Hänen kaverinsa kuitenkin sanoi tietävänsä hotellin ja selitti ohjeet kuljettajalle. Lähdimme ajamaan ja ajattelin mielessäni, että nyt kyllä mennään outoon suuntaan. Yritin sanoa kuskille ja pysähdyimme jonnekkin. Joku ulkopuolinen sitten soitti hostelliin ja kuski sai uudet ohjeet. Tämän jälkeen kuski pysähteli tämän tästä kyselemässä ja sanoin jo että hei kamoon! Kuski hoki vaan että sorry sorry. En olisi muuten ollut niin hermona, mutta kello oli jo lähes 11. Pysähdyimme jonnekkin ja taas soittoa hostellille. Lopulta olin jo ulkona tuktukista että voi helkkari lähen vaikka kävelemään. Paikalle kurvasi joku tyyppi moottoripyörällään. Kaiken melun keskellä hän tyrkytti minulle jotain korttia. Olin vaan että kuka ootkin mene nyt helvettiin siitä pyörimästä. No sitten selvisi, että kyseinen herra oli hostellin omistaja, joka oli tullut hakemaan minut tämän tuktukin armoilta. Hävetti vähän ja sanoin, että sori on vähän hermot kireellä.

Hostelliin päästyäni ehdin heittää kamat sisälle kun pick uppini saapui. Huh mitä säätöä taas.

Kajakkireissulla oli lisäkseni 6 henkilöä. Meillä oli paatti ja kajakit messissä. Menimme paatilla pienille vesiteille, jossa hyppäsimme kajakkeihin ja sitten myöhemmin taas ajalimme isolla paatilla kauemmas seuraavaan kajakointipaikkaan. Olin tosi iloinen, että valitsin kajakoinnin, koska tosiaan tunnelma oli aika spesiaali. Kajakoimme rauhalliseen tahtiin bongaillen lintuja ja kasveja. Paikalliset ihmiset tekivät arkisia touhujaan rannoilla. Kävimme lounaalla isomman väylän varressa olevassa kuppilassa ja välillä pidimme chai-taukoja. Reissu kesti seitsemisen tuntia.

imageimage

Seuraavana päivänä päätin ottaa junan Varkalaan. Juna-asemalla selvisi, että juna on myöhässä. Mitään tarkkaa aikaa eivät osanneet sanoa, mutta loppujenlopuksi odottelin noin viitisen tuntia. Matkan pitäisi kestää vaan parisen tuntia, joten olin ostanut halvimman lipun. Vaunu oli niin täynnä, että ihmiset roikkuivat ulkona. Tungin itseni ja kamani väkivalloin sisään. Seisoin jonkun aikaa kunnes, junaan tuli vähän tilaa ja joku päästi minut istumaan hattuhyllylle. Kävimme paikallisten miesten kanssa keskusteluja kulttuurieroista ja järjestetystä avioliitosta. Loppuaika meni nopeasti.